Rămâi conectat

Știri

Ai primit o amendă aplicată sau comunicată prea târziu? Iată cum poţi să ceri anularea sancţiunii

Publicat

în

Legislaţia în vigoare stabileşte că faptele de natură contravenţională pot fi sancţionate de autorităţi într-o perioadă de timp limitată de la săvârşirea efectivă a acestora. De asemenea, comunicarea amenzilor trebuie făcută cu respectarea unui termen strict. Atunci când autorităţile aplică sau comunică amenzi deşi termenele legale sunt depăşite, contravenienţii pot cere în instanţă anularea sancţiunilor, invocând prescripţia. Amănuntele le afli pe radiounirea.ro.

Cadrul legislativ de bază aplicabil în cazul contravenţiilor este, în momentul de faţă, Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor. Prin intermediul acestui act normativ sunt apărate valorile sociale ce nu sunt ocrotite de legea penală.
Amenda este una dintre principalele sancţiuni contravenţionale prevăzute în ordonanţa Executivului, alături de avertisment şi prestarea unei activităţi în folosul comunităţii.
Dacă autorităţile aplică sau comunică amenzi fără să respecte termenele impuse de lege, contravenienţii se pot adresa instanţelor judecătoreşti. „Instanţa anulează procesele-verbale de contravenţie prin care s-au aplicat amenzile contravenţionale şi dispune exonerarea petenţilor de plata amenzilor aplicate în sarcina lor. Persoanele care atacă un proces-verbal de contravenţie au, în instanţă, calitatea de petenţi”, ne-a explicat Gabriela Pintea, consilier juridic şi consultant pe Forumul AvocatNet.ro.
Important! Contravenţiile sunt constatate printr-un proces-verbal, care se încheie de către un agent constatator. Agenţi constatatori pot fi, după caz, primarii, ofiţerii şi subofiţerii din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, persoanele împuternicite de miniştri şi de alţi conducători ai autorităţilor administraţiei publice centrale, de prefecţi, preşedinţi ai consiliilor judeţene, primari, de primarul general al Bucureştiului, dar şi de alte persoane indicate în legile speciale.

Amenda aplicată după depăşirea termenului legal
Amenzile pot fi aplicate în maximum şase luni de la data săvârşirii faptei, aşa cum stabileşte legea contravenţională. Iar când vorbim despre aplicarea sancţiunii ne referim la încheierea efectivă a procesului-verbal de către agentul constatator.
„Aplicarea sancţiunii amenzii contravenţionale se prescrie în termen de şase luni de la data săvârşirii faptei. Prevederea prezintă interes numai în situația în care contravenientul nu este prezent la încheierea procesului-verbal. Prin «aplicarea sancţiunii contravenţionale» se înţelege încheierea procesului-verbal de contravenţie. După cum rezultă din prevederea legală, agentul constatator este obligat să încheie procesul-verbal de contravenţie în termen de şase luni de la data la care constată săvârşirea unei fapte contravenţionale”, a afirmat Gabriela Pintea.
Practic, dacă procesul-verbal este încheiat după expirarea termenului legal, intervine prescripţia, care poate fi constatată numai de o instanţă judecătorească, a subliniat consilierul juridic: „În situaţia în care agentul constatator încheie procesul-verbal de contravenţie după expirarea termenului de şase luni, intervine sancţiunea prescripţiei aplicării sancţiunii amenzii contravenţionale. Intervenţia prescripţiei trebuie să fie constatată de instanţa judecătorească competentă, printr-o hotărâre judecătorească”.
Specialistul ne-a spus că, într-o astfel de situaţie, contravenientul poate să formuleze o plângere, în cel mult 15 zile de la comunicarea procesului-verbal, prin care să invoce excepţia prescripţiei aplicării sancţiunii contravenţionale.

Citește și Ce reguli trebuie să respecți în spațiul public ca să nu fii amendat?

Petentul trebuie să depună plângerea la judecătoria în a cărei circumscripţie a fost săvârşită contravenţia, iar aceasta trebuie să fie însoţită de anumite documente. „Plângerea se depune la judecătoria în a cărei circumscripţie a fost săvârşită contravenţia, însoţită de actul care face dovada plăţii taxei judiciare de timbru de 20 de lei şi de documentele care fac dovada depăşirii termenului de şase luni”, a punctat Gabriela Pintea. Depăşirea termenului legal poate fi dovedită, de exemplu, chiar cu procesul-verbal de contravenţie şi cu plicul în care a fost trimis, însă, în funcţie de situaţie, pot fi folosite şi alte documente.
Totuşi, Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 cuprinde şi două excepţii de la regula încheierii procesului-verbal de contravenţie în maximum şase luni de la săvârşirea faptei. Mai exact, termenul de şase luni curge de la data încetării săvârşirii faptei, atunci când este vorba de contravenţii continue. „În cazul contravenţiilor continue, termenul (…) curge de la data încetării săvârşirii faptei. Contravenţia este continuă în situaţia în care încălcarea obligaţiei legale durează în timp”, dispune actul normativ amintit.
Cealaltă excepţie este atunci când fapta a fost urmărită ca infracţiune şi ulterior s-a stabilit ca ea este contravenţie. În acest caz, prescripţia aplicării sancţiunii nu curge pe tot timpul în care cauza s-a aflat în faţa organelor de cercetare/urmărire penală ori în faţa instanţei de judecată, în măsura în care sesizarea s-a făcut înăuntrul termenului de şase luni. „Prescripţia operează totuşi dacă sancţiunea nu a fost aplicată în termen de un an de la data săvârşirii, respectiv constatării faptei, dacă prin lege nu se dispune altfel”, mai scrie în ordonanţă.
Atenţie! În prezent, există şi alte termene de prescripţie pentru aplicarea sancţiunilor contravenţionale, acestea fiind stabilite prin legi speciale. Câteva exemple în acest sens sunt, potrivit specialistului contactat de AvocatNet.ro, Legea nr. 297/2004 privind piaţa de capital (trei ani de la data săvârşirii faptei), OUG nr. 111/2011 privind comunicaţiile electronice (un an de la data săvârşirii faptei), OUG nr. 32/2012 privind organismele de plasament colectiv în valori mobiliare şi societăţile de administrare a investiţiilor, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 297/2004 privind piaţa de capital (trei ani de la data săvârşirii faptei) şi OUG nr. 13/2013 privind serviciile poştale (un an de la data săvârşirii faptei).

Amenda comunicată după depăşirea termenului legal
Şi în cazul comunicării procesului-verbal de contravenţie există un termen-limită ce trebuie respectat pentru a evita prescripţia. Acesta este de două luni de la data aplicării sancţiunii.
Concret, potrivit Ordonanţei de Guvern nr. 2/2001, „executarea sancţiunilor contravenţionale se prescrie dacă procesul-verbal de constatare a contravenţiei nu a fost comunicat contravenientului în termen de cel mult două luni de la data aplicării sancţiunii”. Până la sfârşitul lunii ianuarie a acestui an, termenul a fost de o lună, însă Executivul a decis să-l dubleze.
„După cum rezultă din prevederea legală, agentul constatator este obligat să comunice procesul-verbal contravenientului în termen de două luni de la data la care l-a încheiat. În situaţia în care agentul constatator comunică procesul-verbal de contravenţie după expirarea termenului de două luni, intervine sancţiunea prescripţiei executării amenzii contravenţionale”, a afirmat consultantul juridic Gabriela Pintea, adăugând că prescripţia trebuie, de asemenea, constatată de judecători: „Intervenţia prescripţiei trebuie să fie constatată de instanţa judecătorească competentă, printr-o hotărâre judecătorească. Contravenientul va formula plângere prin care va invoca excepţia prescripţiei executării sancţiunii contravenţionale”.
Plângerea trebuie formulată şi depusă la judecătoria în a cărei circumscripţie a fost săvârşită contravenţia în maximum 15 zile de la comunicarea procesului-verbal. Aceasta trebuie să fie însoţită de actul prin care se dovedeşte plata taxei judiciare de timbru de 20 de lei şi de documentele din care să reiasă că termenul de comunicare este depăşit.
„În situaţia în care contravenientul află de existenţa procesului-verbal de contravenţie de-abia în faza executării silite a actului sancţionator, atunci acesta poate invoca excepţia prescripţiei executării amenzii contravenţionale pe calea contestaţiei la executare”, subliniază Gabriela Pintea.
Important! Conform specialistului, singura taxă ce trebuie achitată în cazul formulării unei plângeri împotriva unui proces-verbal de contravenţie este taxa judiciară de timbru de 20 de lei. Aceasta este datorată şi pentru plângere, şi pentru atacarea hotărârii pronunţate de instanţa de fond (dacă este cazul).

Citește și Închisoare sau amendă pentru insultă şi calomnie: Proiect de lege

Cum se calculează termenele legale exprimate în luni
Termenele legale exprimate în luni sunt calculate în mod diferit faţă de cele exprimate în zile, după cum ne-a lămurit Gabriela Pintea. Astfel, termenul de şase luni nu este egal cu 180 de zile.
„Diferenţa dintre termenele pe luni şi termenele pe zile este modul de calcul al acestora. Termenul de şase luni care începe în ziua X a unei luni se împlineşte în ziua X a celei de a şasea luni. Dacă cea de-a şasea lună nu are ziua X, termenul se împlineşte în ultima zi a acestei luni. De exemplu, dacă data constatării faptei este 1 martie, ultima zi în care poate fi încheiat procesul-verbal de contravenţie este 1 septembrie. În situaţia în care data constatării faptei este 31 martie, ultima zi în care poate fi încheiat actul sancţionator este 30 septembrie”, a menţionat consultantul juridic.
În mod evident, aceeaşi regulă se aplică şi pentru calcularea termenului de două luni. Spre exemplu, dacă sancţiunea este aplicată pe 1 martie, ultima zi pentru comunicarea procesului-verbal este 1 mai, iar dacă sancţiunea este aplicată pe 31 iulie, ultima zi de comunicare este 30 septembrie.

Informaţiile fără de care procesul-verbal de contravenţie este nul
Legea contravenţională prevede că lipsa anumitor informaţii dintr-un proces-verbal atrage nulitatea acestui document.
Mai exact, este vorba de „lipsa menţiunilor privind numele, prenumele şi calitatea agentului constatator, numele şi prenumele contravenientului, iar în cazul persoanei juridice lipsa denumirii şi a sediului acesteia, a faptei săvârşite şi a datei comiterii acesteia sau a semnăturii agentului constatator”, după cum scrie în OG nr. 2/2001. Nulitatea poate fi constatată şi din oficiu.
În acest sens, de reţinut este o situaţie în privinţa căreia a trebuit să se pronunţe, prin decizie a Completului competent să judece recursul în interesul legii, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie (ICCJ). Este vorba, mai precis, de procesul-verbal de contravenţie pentru lipsa rovinietei întocmit în urma depistării cu camele video folosite de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR).
În acest caz, judecătorii Înaltei Curţi au hotărât că, în lipsa semnăturii de mână a agentului constatator, procesul-verbal de contravenţie este nul. Decizia – care este obligatorie din martie – a fost luată în condiţiile în care CNADNR semna electronic documentele şi le expedia în format tipărit, iar instanţele – prin hotărârile contradictorii date în cauzele referitoare la acest aspect – nu s-au putut pune de acord asupra legalităţii procedeului.

Sursa.avocatnet.ro


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Știri

Lista unităților de învățământ care fac parte din programul național „Masă sănătoasă”, actualizată: Care sunt numele noi din Alba

Publicat

în

Lista unităților de învățământ care fac parte din programul național „Masă sănătoasă”, actualizată

Lista unităților de învățământ care fac parte din programul național „Masă sănătoasă” a fost actualizată, potrivit unui ordin publicat în Monitorul Oficial.
Este vorba despre ordinul comun al Ministerului Educației 4.139 din 4 aprilie 2024 și al Ministerului Agriculturii nr. 138 din 9 aprilie 2024.
Ordinul publicat în Monitorul Oficial modifică și completează anexa la Ordinul ministrului educației și al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 3.840/81/2024 privind aprobarea Listei unităților de învățământ preuniversitar incluse în Programul național „Masă sănătoasă” în anul 2024.
Pentru județul Alba, lista inițială cuprindea 28 de unități de învățământ.
Lista actualizată a școlilor din județul nostru include următoarele noi unități de învățământ: Liceul Tehnologic „Dorin Pavel” Alba Iulia, Școala Gimnazială „Ioan de Hunedoara” Sântimbru, Școala Gimnazială Meteș, Școala Gimnazială Câlnic și Liceul Tehnologic Jidvei, cu structurile Școala Gimnazială Veseuș și Școala Gimnazială Bălcaciu.

 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

3 amenzi, zeci de avertismente, aproape 90 de firme controlate, fără cazuri de muncă la negru: Bilanțul controalelor inspectorilor ITM Alba, în săptămâna 8-12 aprilie 2024

Publicat

în

Amenzi de 6.000 lei și 30 de avertismente aplicate de inspectorii de muncă din Alba, în perioada 8-12 aprilie 2024

Prin Programul cadru de acţiuni al I.T.M. Alba pentru anul 2024, aprobat de către conducerea Inspecţiei Muncii, s-a stabilit că unul dintre obiectivele prioritare ale activităţii inspectoratului îl reprezintă combaterea muncii nedeclarate și subdeclarate, în vederea descurajării şi a diminuării acestui fenomen care, în fapt, reprezintă tot o formă de evaziune fiscală.

La data prezentei, la nivelul ITM Alba se află în derulare o campanie naționale , dispusă și monitorizată de Inspecția Muncii, și anume :
1. Campania națională de informare și conștientizare a prevederilor Legii 367/2022 privind dialogul social ,care se derulează în perioada 01.02.2024-31.12.2024.
2. In perioada 09.04.- 12.04.2024 s-a derulat la nivelul judetului Alba, Campania Nationala privind verificarea incheierii și executării contractelor individuale de muncă precum și respectarea normelor de securitate și sănătate in muncă de către salariații din domeniul Brutarii, Panificatie, producție paste făinoase , CAEN 1071,1072,1073.
Activitatea zilnică a inspectorilor de muncă a vizat, cu prioritate, sancţionarea muncii nedeclarate și subdeclarate, rezultatele controalelor efectuate fiind comunicate săptămânal, către Inspecţia Muncii.
Rezultatele obţinute la nivelul judeţului Alba, în perioada 08.04.- 12.04.2024, în activitatea de control, sunt redate mai jos.

În domeniul relaţiilor de muncă:

Total unităţi controlate: 54
Numar de salariați ai angajatorilor controlați: 619
Din care – femei : 293
Număr deficienţe constatate: 128
Nr. sancţiuni aplicate angajatorilor : – 12 din care :

– 9 Avertismente ;
– 3 Amenzi – 6.000 lei;

Principalele deficienţe constatate în controale :

 nu se conduce corect evidența timpului lucrat;
 nu au fost eliberate la încetarea activității, adeverințele de vechime;

 contractele individuale de muncă cu timp parțial nu conțin clauze referitoare la repartizarea programului de lucru;
 nu au fost achitate salariile, la data stabilită în contractele individuale de muncă;
 neplata orelor suplimentare și neacordarea concediilor legale de odihnă anuale;
 neacordarea repausului săptămânal și a sporului aferent;
 nu se face dovada înmânării unui exemplar din contractul individual de muncă salariatului;
 dosarele personale nu conțin actele necesare angajării;
 nu a fost inițiată la nivelul unității negocierea colectivă;
 nu se păstrează la punctele de lucru ale societății, copii ale contractelor individuale de muncă;

În domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă:
Nr. total unităţi controlate: 33
Număr deficienţe constatate: 59
Număr de măsuri dispuse : 59
Angajatori sancționați: 18
Nr. sancţiuni aplicate: – 21 din care:
– 21 avertismente;
Nr.evenimente comunicate : 1

Nr.evenimente in curs de cercetare : 2
Nr. actiuni de informare/constientizare angajatori : 1

Principalele deficienţe stabilite în controale :

 Lipsa fișelor de aptitudini eliberate în urma examinării medicale la angajare și/sau periodică a lucrătorilor.
 Lipsa evaluarii riscurilor de accidentare și îmbolnăvire profesională pentru activitățile desfășurate.
 Lipsa autorizării inițiale și a verificărilor periodice a echipamentelor tehnice supuse reglementărilor ISCIR.
 Lipsa instruirii periodice a lucrătorilor.
 Organizarea necorespunzătoare a activității la nivelul unităților, conform noilor reglementari din H.G. nr. 955/2010 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii securității și sănătății în muncă nr. 319/2006.
 Lipsa instrucțiunilor proprii de securitate a muncii pentru activitățile desfășurate.
 Desfășurarea activității fără efectuarea examenului medical la angajare și/sau periodic a lucrătorilor.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Un nou subprefect de Alba: Cine este

Publicat

în

În Alba, un nou subprefect

În cursul zilei de vineri 12 aprilie a avut loc festivitatea de învestire a noului subprefect al județului Alba, Sandu Heler, care a fost numit în funcție, prin HG .nr 358/11.04.2024.
Sandu Heler îl înlocuiește pe fostul subprefect, Corneliu Mureșan. Acesta a renunțat la funcție pentru a candida la președinția Consiliului Județean Alba.
La festivitate au fost prezenți prefectul Nicolae Albu, președintele Consiliului Județean Alba, Ion Dumitrel, subprefectul Andrei Vincze, fostul subprefect Corneliu Mureșan, primarul comunei Stremț, Traian Ștefan Popa, secretarul general al Instituției Prefectului – Județul Alba, Nelu Fleșer, șefii de serviciu din instituție, familia subprefectului Sandu Heler și alți invitați.
„Felicitări domnului subprefect Sandu Heler pentru învestirea în funcția de subprefect al județului Alba! Îi dorim succes în noul său rol. Spor în activitate și colaborare fructuoasă cu întreaga echipă din cadrul Instituției Prefectului!”, au transmis reprezentanții Instituției Prefectului – Județul Alba.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Politică

Administrație

Știri din Alba

Educație și Cultură

Eveniment

Sănătate

Social Economic

Divertisment

Stiri din alte ziare

  • Alba Iulia
  • Abrud
  • Aiud
  • Blaj
  • Campeni
  • Cugir
  • Sebes
  • Ocna Mures
  • Teius
  • Zlatna

Articole Similare

radiounireafm, radio alba iulia, radio alba