Rămâi conectat

Auto

5 operatiuni mecanice pe care singur le poti face la masina ta

Publicat

în

Nu putini sunt cei care detin masini mai vechi sau care nu au incredere in atelierele de cartier si vor sa economiseasca niste bani. Radiounirea.ro va arata cum puteti, daca aveti minime cunostinte de mecanica auto si sunteti destul de priceputi, sa economisiti banii de service.
Ei bine, uneori nu strica sa ne facem anumite operatiuni la masina cu mana noastra, fie in curtea casei, fie la un prieten care are o rampa speciala. Singura cheltuiala pe care o vom avea va fi pe piesele auto, piese pe care avem sansa sa le cumparam la preturile corecte, alese de noi.
ESENŢIAL
  • Schimbul de ulei si filtre dureaza cam 2 ore
  • Cand schimbam discurile de frana trebuie sa punem placute noi
  • Radiatorul trebuie schimbat cand pierde antigel

Schimbul de bujii

Poate cea mai facila operatiune pe care o poate face cineva asupra masinii personale este sa schimbe bujiile. Un lucru necesar la o anumita perioada de timp pentru orice automobil, mai ales daca ne gandim ca aprinderea este o parte importanta a unei bune functionari a motorului nostru. Si chiar daca masina nu este foarte veche, bujiile sunt considerate consumabile de care nu trebuie sa uitam si sa le schimbam din cand in cand. Pentru asta avem nevoie de o cheie pentru bujii si un set de bujii noi, model identic cu cele recomandate de producator. Mai avem nevoie si de o cheie tubulara (cel mai probabil de 10) pentru inlaturarea eventualelor capace de plastic ce acopera motorul si o carpa textila pentru stergerea spatiilor in care intra bujiile.

Se scot cu fermitate fisele din bujii, tinand cont de ordinea lor, dupa care se scot bujiile cu cheia speciala. E bine sa stergem si inainte si dupa scoaterea bujiilor vechi locul in care lucram astfel incat sa nu intre praf sau alte mizerii in motor cand scoatem bujia si ramane gaura goala. Ne asiguram ca montam o bujie identica pe care o strangem ferm, dar nu extrem de puternic ca sa fortam filetul, dupa care montam fisele la loc si suntem buni de drum.

Bujiile se acopera in timp cu calamina si aprinderea nu se mai face eficient, iar acest lucru inseamna un consum mai mare de carburant, motiv pentru care schimbarea bujiilor este extrem de importanta, dar destul de uitata, pentru noi, toti soferii.

Scule necesare: cheie bujii, cheie tubulara

Cost operatiune: intre 10 si 50 lei/bucata pe fiecare bujie normala, cele performante pot ajunge si la 25-90 de lei/bucata

Timp necesar: 20 de minute

Schimbul de ulei si filtre

Manopera pentru o revizie normala cu schimbul de ulei si filtre poate sa te coste si 200 de lei la un service autorizat. Dar de ce sa platesti acesti bani cand poti face asta singur la masina? Aici vorbim de schimbarea filtrului de aer, de carburant, de ulei si cel de polen, plus schimbul de ulei motor. Sunt operatiuni care nu dureaza mult, dar trebuie sa ai ceva cunostinte auto pentru a le face.

In timp ce schimbul filtrului de aer dureaza 5 minute iar cel de polen care este in habitaclu, undeva sub torpedou, circa 10 minute, mai complicat este cu schimbul de ulei si al filtrului de carburant. E bine sa te informezi din timp daca masina ta are filtru de carburant, pentru ca sunt destule masini cu motorizare pe benzina care nu au asa ceva, unicul filtru fiind incoporat in rezervor iar acesta nu se schimba. Dar sunt masini care au filtru, iar cele pe motorina au in general toate filtru de carburant.

Daca la masinile pe benzina cu filtru schimbarea acestuia se face relativ usor, acesta fiind undeva sub masina la vedere, eventual protejat de un scut metalic, la masinile diesel sunt sanse ca lucrurile sa fie mai dificile. De exemplu, la Dacia Logan, ca sa ajungi la filtrul de carburant trebuie sa scoti o protectie de la roata fata dreapta, sa virezi maxim stanga si sa te strecori cu grija pe langa bara de protectie. Sunt unele masini la care filtrul este mai accesibil, dar unele filtre sunt montate in locuri la care ajungi mai greu, dar cert este ca nu e nevoie de vizita intr-un service.

In ceea ce priveste schimbul de ulei si filtrul aferent, aici ai nevoie de ridicarea masinii pe suporturi speciale, astfel incat sa te poti baga sub motor ca sa ai acces la busonul de scurgere a uleiului. Iti trebuie neaparat o tava speciala de ulei in care sa lasi sa cada tot uleiul vechi, ulei pe care ulterior esti obligat de lege sa-l depui in locatiile care primesc ulei ars. Te rugam sa nu deversezi uleiul folosit in canalizarile de apa deoarece vei polua intregul circuit de tevi si canalizari!

Dupa ce ai lasat sa se scurga tot uleiul vechi, pui busonul inapoi, schimbi filtrul de ulei cu unul nou caruia i-ai lubrifiat membrana de cauciuc cu ulei, il strangi la mana si incepi sa pui ulei nou in motor. Cand nivelul de la joja este bun, treaba ta s-a terminat. Iti recomandam insa a doua zi sa mai verifici nivelul a doua zi, dupa ce motorul a stat oprit toata noaptea si uleiul a curs in baie.

Scule necesare: surubelnita stea, surubelnita dreapta, trusa tubulare

Cost operatiune: intre 150 si 450 de lei tot setul de revizie cu filtre si ulei, in functie de marca si model

Timp necesar: in jur de 2 ore

Schimbarea placutelor de frana

O alta operatiune destul de usoara pe care o poate face oricine este schimbul placutelor de frana. Ai nevoie de putine scule dar o cantitate mai mare de experienta si… forta fizica. In primul rand, trebuie sa dai jos rotile fata (sau spate, sau ambele) si sa asiguri bine masina pe cric (sau capre speciale). Ca sa ajungi la placute trebuie demontezi etrierul care se tine in doua suruburi, de obicei cu capete imbus. E bine sa ai la dispozitie o cheie cu clichet de forta, pentru ca ai toate sansele ca aceste doua suruburi sa fie destul de blocate. Dupa ce le scoti, etrierul iese usor si placutele uzate cad singure.

Ai grija sa nu pierzi tablitele de ghidaj in cazul in care cu placutele noi nu ai primit o pereche noua! Inainte sa le pui la loc, foloseste o perie de sarma pentru a inlatura orice depuneri de rugina, dupa care pui placutele de ghidaj si placutele noi de frana. E bine sa folosesti o vaselina speciala pentru temperaturi inalte acolo unde placutele culiseaza pe aceste placute metalice, astfel incat alunecarea sa se faca usor. Impinge pistonul de frana cu coada unui ciocan pentru ca placutele noi cu carne multa sa intre in locul lor, dupa care pui etrierul la loc, strangi suruburile si esti gata de drum.

Scule necesare: trusa tubulare, surubelnita dreapta

Cost operatiune: 80-100 de lei un set de placute de calitate

Timp necesar: 1 ora

Schimbarea discurilor de frana

Din cand in cand, fie ca se uzeaza sau ca vom cumpara o masina second-hand cu ele uzate, discurile de frana trebuie schimbate. Odata cu discurile, obligatoriu, trebuie sa schimbam si placutele de frana. Si, pe langa operatiunile mentionate mai sus, daca vrem sa schimbam si discurile de frana, trebuie sa mai facem cativa pasi.

Dupa ce scoatem etrierul prins in cele doua suruburi de care spuneam mai sus, trebuie sa scoatem si port-etrierul. Este o piesa metalica prinsa in doua suruburi mai mari, de 13 sau 14, direct de fuzeta. Dupa ce scoatem aceste doua suruburi, discul de frana se mai tine doar in micile suruburi de centrare. Sunt suruburi care ies de obicei greu, din cauza ruginii, motiv pentru care este bine, la montaj, sa pui vaselina pe ele ca la urmatoarea operatiune sa mearga lucrurile mai usor.

Dupa ce scoti discul vechi, fa putina curatenie cu peria de sarma ca noul disc sa intre usor, aliniaza-l cu gaurile de la prezoane, fixeaza-l cu suruburile mici, dupa care montezi la loc port-etrierul, etrierul cu placutele, strangi totul cum trebuie si montezi roata la loc. Nu este o operatiune grea, dar necesita niste forta fizica destul de zdravana, putin timp si un minimum de experienta.

Scule necesare: trusa tubulare

Cost operatiune: 200-300 de lei perechea de discuri + 80-100 de lei placutele

Timp necesar: 1,5 ore

Schimbarea radiatorului

Daca ai din pacate un accident frontal usor, nu destul de grav incat sa-ti sara airbagurile dar destul de serios incat sa-ti produca daune in partea din fata si sa-ti sparga radiatorul, partea buna este ca toata aceasta reparatie o poti face singur. Iti cumperi piesele necesare de la dezmembrari, pui faruri, bara, grila si ce mai e nevoie de la dezmembrari sau noi, direct pe culoare sau vopsite, iar partea „murdara” si migaloasa o poti face in doar cateva ore. Mai exact, inlocuirea radiatorului de apa sau a celui de aer conditionat.

Ca sa scoti radiatorul spart trebuie sa demontezi cateva elemente importante. De obicei, ca sa ajungi la radiator, trebuie sa scoti piesa metalica in care este broasca capotei de la motor, numita trager. De trager este fixat si radiatorul in partea superioara cu ajutorul unor bucse de cauciuc pentru minimalizarea vibratiilor, asa ca odata ce ai scos acest element de caroserie care uneste aripile, ai acces liber la radiator.

Trebuie sa scoti cu grija furtunele care intra si ies din radiator inainte de toate, dupa care sa decuplezi mufele de la electroventilator. In caz ca radiatorul tau de apa este unit cu cel de la clima, trebuie sa le scoti impreuna. Ai grija sa decuplezi si conductele de freon care sunt stranse de obicei cu cate un surub. Daca nu ai aer conditionat, lucrurile sunt mai usoare, pentru ca ai si mai mult spatiu de manevra.

Dupa ce scoti radiatorul cu tot cu electroventilator, acesta din urma trebuie scos cu tot cu suporturile din plastic. Montezi ventilatorul pe radiatorul nou, dupa care il pui pe pozitie, cuplezi furtunele, cuplezi mufele de la cablurile electrice, fixezi tragerul si te asiguri ca nu joaca excesiv radiatorul si treaba este aproape gata. Mai trebuie sa aerisesti si sa umpli cu antigel tot sistemul de racire, lucru deloc usor. Umpli radiatorul, vasul de expansiune, dupa care incepi sa dai drumul la motor cu clima pornita pe incalzire. Strangi furtunul superior de la radiator ca aerul sa iasa din instalatie si completezi in vasul de expansiune pana cand termostatul deschide traseul de cateva ori si te asiguri ca temperatura nu creste peste nivelul normal si ca termocuplajul da drumul la ventilator.

Scule necesare: surubelnita dreapta, surubelnita stea, trusa tubulare, antigel 50/50

Cost operatiune: radiator nou (circa 300-500 lei) sau radiator second-hand (100-300 lei) + antigel concentrat 25 lei/litru

Timp necesar: 3 ore

sursa: 4tuning.ro

 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Auto

A venit frigul, ești pregătit? Cum conduci mașina în condiții de ceață și umezeală

Publicat

în

Odată cu răcirea vremii, a apărut ceaţa, care îngreunează mult circulaţia rutieră, mai ales noaptea, pe drumurile naţionale, dar nu numai.

Radiounirea.ro îţi spune cum trebuie să conduci maşina în condiţii de ceaţă şi umezeală pe carosabil

O viteză redusă şi un stil de condus preventiv sunt recomandate în orice condiţii, cu atât mai mult atunci când afară e ceaţă şi carosabilul e umed. Dar dacă e noapte şi ceaţa este densă şi persistentă, cu vizibilitate sub 20 de metri, este mai bine să-ţi amâni călătoria până a doua zi, după risipirea ceţii.

Verifică luminile şi ştergătoarele

Înainte de a pleca la drum, verifică atent funcţionarea farurilor, a stopurilor şi, nu în ultimul rând, a proiectoarelor de ceaţă. Dacă nu ai timp să speli întreaga maşină, curăţă bine sticla farurilor, a proiectoarelor şi a stopurilor. Murdăria afectează mult eficienţa acestora. Apoi, trebuie să te asiguri că ai suficient lichid de ştergere a parbrizului şi că ştergătoarele funcţionează normal. Verifică şi instalaţia de dezaburire a lunetei, care este foarte utilă pe timp de ceaţă, precum şi instalaţia de aer condiţionat, folositoare pentru dezaburirea parbrizului şi a geamurilor, prin reglarea temperaturii în interiorul maşinii.

Fie că este ziuă, fie că este noapte, dacă-i ceaţă e absolut necesar să aprinzi farurile de întâlnire, proiectoarele şi stopurile de ceaţă şi să păstrezi permanent o distanţă suficientă faţă de vehiculul din faţă. Nu trebuie să foloseşti faza lungă, pentru că vizibilitatea va fi şi mai redusă şi îi vei deranja pe cei care circulă din sens invers, precum şi pe cel din faţa ta, care va fi orbit de lumina proiectată în oglinzile retrovizoare.

Depăşirile, foarte periculoase

Atât în localităţi, cât şi în afara acestora, depăşirile pe timp de ceaţă sunt foarte periculoase. De aceea, este recomandat să nu te grăbeşti şi, dacă e cazul, să mergi în coloană, păstrând o distanţă corespunzătoare faţă de maşina din faţa ta.

Dacă e noapte şi ceaţa este foarte deasă, în afara localităţilor poţi folosi şi luminile de avarie, ca să fii mai vizibil pentru ceilalţi participanţi la trafic. În situaţii-limită, nu ezita să foloseşti şi claxonul, pentru a semnala pericolul. Dacă eşti începător, evită să pleci la drum pe ceaţă densă. Vei face asta după ce vei dobândi suficientă experienţă la volan. Dacă totuşi eşti nevoit s-o faci, i-aţi toate măsurile necesare şi condu încet, cu mare precauţie.

Dacă circuli pe un drum necunoscut, orientează- te după cei din faţa ta. Este chiar recomandat să alegi un şofer care circulă precaut, cu o viteză optimă, să conduci atent în urma lui, dar să menţii tot timpul o distanţă corespunzătoare, astfel încât să nu-l deranjeze lumina farurilor tale. Vei învăţa multe (când să accelerezi, când să frânezi, când să nu frânezi ci să foloseşti frâna de motor etc.).

Nu staţiona şi nu opri pe carosabil

Trebuie să ştii că pe timp de ceaţă, oprirea şi staţionarea pe părţile carosabile este strict interzisă în afara localităţilor. Dacă te confrunţi cu o situaţie de urgenţă, scoaţi maşina în afara drumului sau pe banda de urgenţă (desigur dacă aceasta există).

O atenţie specială trebuie să acorzi bicicliştilor şi atelajelor care, de cele mai multe ori, nu au o semnalizare corespunzătoare. În fine, pe timp de ceaţă, şoseaua este umedă, uneori chiar acoperită cu polei, de aceea, orice manevră în trafic trebuie bine pregătită şi făcută cu maximă precauţie.

sursa: libertatea.ro


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Auto

Cât poluează de fapt camioanele şi TIR-urile

Publicat

în

Organizaţia care a descoperit că Volkswagen muşamaliza datele de poluare vine cu o nouă dezvăluire – camioanele din Europa au un consum de combustibil la fel de ineficient ca acum zece ani. Au ajuns să producă o treime din emisiile de dioxid de carbon de pe străzi. Vezi mai multe pe radiounirea.ro.

Şi totuşi Comisia Europeană nu vine cu legi care să le impună producătorilor standarde de poluare, aşa cum de altfel face în cazul autoturismelor.

De la an la an, autoturismele devin mai eficiente, consumă mai puţin carburant şi poluează mai puţin. Tehnologiile prietenoase cu mediul însă nu s-au răspândit în toată industria auto. Eficienţa consumului de combustibil a camioanelor europene a rămas aproape neschimbată de la începutul anilor 2000.

Ultimul studiu al Consiliului Internaţional pentru Transportul Curat arată că progresul e aproape zero în această parte a pieţei. Ba mai mult, emisiile camioanelor şi tirurilor înseamnă o parte tot mai mare a poluării produse pe străzile europene.

30% din emisiile de dioxid de carbon din Europa ies pe ţeava de eşapament a camioanelor, asta deşi ele nu reprezintă decât 4% din totalul maşinilor din trafic.

Dezvoltarea economică şi creşterea consumului va înseamna că tirurile se vor înmulţi în viitor. Odată cu ele şi emisiilor lor. Se estimează că până în 2050, transportul de mărfuri va genera creşterea emisiilor de dioxid de carbon cu 50 de procente. Asta în timp ce standardele legale şi taxele de mediu vor face autoturismele tot mai ecologice.

Citeste si Comisia Europeană le acorda constructorilor auto răgaz pentru a respecta normele mai stricte de poluare

Când vine vorba de reglementările de mediu, Comisia Europeană aplică standarde duble. Emisiile camioanelor grele nu sunt însă reglementate la fel ca la autoturisme, asta deşi tot Comisia Europeană recunoaşte că TIR-urile poluează mai mult decât avioanele sau decât vapoarele. Şi fiindcă sunt tot mai folosite pentru transportul de marfă, între 1990 şi 2010, emisiile lor au crescut cu aproape 40 de procente.

Însă Asociaţia Europeană a producătorilor auto spune că cele produse pe continent sunt tot mai eficiente, emisiile fiind reduse tocmai fiindcă competiţia din piaţă îi face pe producători să lanseze camione ce consumă mai puţin.

Autorităţile de concurenţă însă au dubii. Cei mai mari producători de camioane din Europa sunt investigaţi pentru că ar fi format un cartel timp de 14 ani. Daimler, Volvo, Iveco, Scania, Man şi DAF sunt bănuiţi că au complotat pentru păstrarea preţurilor în linie şi că s-au înţeles să întârzie venirea noilor tehnologii de reducere a emisiilor. Dacă sunt găsiţi vinovaţi, riscă amenzi de până la 10% din veniturile anuale.

sursa: digi24.ro


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Auto

Câteva sfaturi utile pentru a promova, fără emoții, examenul auto! Atenția distributivă – esențială

Publicat

în

Statistic vorbind, doar 35% din cei care fac şcoala de şoferi reuşesc să ia examenul (sală şi traseu) din prima. Dacă în privinţa legislaţiei se poate spune că promovează doar cei care acordă timp studiului, la traseu există mici trucuri pentru a promova fără dificultate. Un profesor de legislație și instructor auto, cu o experiență de peste 20 de ani, oferă câteva sfaturi utlie celor care au trecut „sala” și vor urca la volan pentru examinare.

Îndemânare, atenţie distributivă, reacţii promte. Sunt câteva din atributele unui şofer. Toate acestea se deprind în timp şi mulţi din cei care cred că nu au talent de şofer se pot dovedi a fi foarte buni conducători auto după mult exerciţiu. Maricel Năstase, instructor auto şi profesor de legislaţie cu aproape 20 de experienţă, a oferit sfaturi utile pentru cei care vor să ia permisul în timp cât mai scurt.

„Atenţia distributivă este esenţială pentru că totul se petrece în trafic în ritm alert. Se întâmplă la persoanele mai în vârstă, indiferent de sex, să nu aibă o viteză de reacţie corespunzătoare în intersecţiile aglomerate. Asta duce la blocarea elevului în astfel de momente şi nu mai au capacitatea de a ieşi din impas. Drept pentru care e nevoie de mult exerciţiu pentru a căpăta deprinderi şi reflexe în situaţii neprevăzute”, a spus instructorul.

Pentru a lua traseul din prima este bine să studiaţi cum sunt depunctate greşelile. Este cel mai sigur truc de a trece examenul deoarece aşa veţi înţelege unde şi când trebuie să fiţi mai atent. Important e să nu vă panicaţi, să fiţi siguri pe situaţie şi să daţi dovadă de multă prudenţă. Se pune accent pe conducerea preventivă, aşa că e de preferat să fiţi depunctaţi pentru că aţi condus prea încet decât să daţi dovadă de neatenţie şi să picaţi examenul pentru o greşeală gravă.

21 de puncte penalizare adunate înseamnă examen pierdut. Sunt şase situaţii în care se aplică penalizarea de 21 de puncte, motiv pentru care atenţia trebuie sporită în aceste situaţii:

  1. Nerespectarea regulilor de executare a depăşirilor ori executarea acestora în locuri şi situaţii interzise (21 puncte)
  2. Neacordarea priorităţii vehiculelor şi pietonilor care au acets drept (intersecţii, sens giratoriu, staţie pentru mijloacele de transport în comun prevăzute cu alveolă, staţii tramvai fără refugiu pentru pietoni sau trecerile de pietoni)
  3. Nerespectarea culorii roţii a semaforului sau a semnalelor poliţistului rutier
  4. Nerespectarea normelor legale la nivel cu trecerea de cale ferată
  5. Prezentarea la examen sub influenţa băuturilor alcoolice sau a unor substaţe ori produse stupefiante
  6. Producerea unui eveniment rutier ori intervenţia examinatorului pentru evitarea unui pericol iminent

Greşeli prin cumul:

3 puncte – necunoaşterea bordului

5 puncte – necunoaşterea manevrelor (mersul înapoi, oprire şi pornire în rampă, parcarea cu faţa, spatele sau lateral)

6 puncte – nesincronizarea comenzilor (oprire motor, accelerare excesivă, folosirea incorectă a treptelor de viteză)

9 puncte – neasigurarea la schimbarea direcţiei de mers, la părăsirea locului de staţionare, nepăstrarea distanţei suficiente faţă de cei care rulează în faţă sau vin din sens opus

sursa: adevarul.ro


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Politică

Administrație

Știri din Alba

Educație și Cultură

Eveniment

Sănătate

Social Economic

Divertisment

Stiri din alte ziare

  • Alba Iulia
  • Abrud
  • Aiud
  • Blaj
  • Campeni
  • Cugir
  • Sebes
  • Ocna Mures
  • Teius
  • Zlatna

Articole Similare

radiounireafm, radio alba iulia, radio alba